Sebelum pulang, tolongle klik kat iklan tu ye.. million TQ dear..

Monday 10 October 2011


Keterujaan KEK KARAMEL....

Assalamualaikum n selamat sejahtera sume…

Bile baca tajuk entry tuh, macam kondifen je nak naip kisahnyer..tapi sebenornyer terkial2 jari nak menaip sambil mikir camane aku nak olah ayat2 yg baguih tuk taip wesepinyer…bagi aku sungguh mencabar utk membuat kek tersebut…

Bile aku bace blog kak ROSSA..sungguh2 aku terpesona dgn gambo2 masakan yg dah dihasilkan…so dlm byk2 tu aku try wat kek karamel dulu sebab sume bahan memang dah sedia ada kat umah..

So, pada sesapa yg nak wesepinya sila baca betul2 dan pahami sungguh2…masa aku buat kek ni maleh nak tulis dlm kertas or print out (kes printer x de ink) so kejab2 masuk bilik tgk semula..mujur le bilik tu dkt ngan dapur…. Lappy x de pc je yg ade..x kan nak angkut pc letak kat meja mkn lak…hahahh…kecapekan aku ulang alik..so jgn tiru stail aku…buat le cara yg paling berhemah…



Resepi ni aku copy paste je dari blog Kak ROSSA..kes maleh taip semula..jgn wisau sebab aku dah mintak ijin sama tuan yg empunya..so boleh try n cube (sama lah tu) hehehe…betul kata kak ros..yg paling best time nak buh dlm loyang pembakar tuh..main2 dgn kaler hak berbagai tuh..my dot pun teruja sama..

 










KEK KARAMEL
Resepi @  sumber Blog Dari Duniaku@KakRossa

Bahan Karamel dan cara nak buat
Gula Hangus
2 sudu makan gula.
Letakkan dalam loyang yang nak bako kek . Saiz yg dicadangkan saiz 8".
Masak kat atas dapur dgn api yg perlahan sampei gula tu cair dan tuko kaler perang kehitaman.
Pastu tutup api dan biokan la gula hangus tu sejuk...ketepikan..

Karamel

  • 1/2 tin susu cair
  • 70g gula kastor
  • 3 biji kuning telur
  • 1/2 sudu teh esen vanila

Cara2

  1. Masukkan gula dalam susu dan kacau hingga gula hancus
  2. gaul lemah lembut kuning telur dengan esen vanila
  3. Bila masing2 dah mesra dgn pasangan masing masing satukan la mereka.
  4. Tapis  kedalam gula hangus yang dah sejuk tu...ketepikan seketika..
Bahan Adunan Kek


  • 70 gm gula kastor
  • 135 ml air
  • 45 ml minyak masak
  • 3 biji kuning telur
  • 140 gm tepung gandum*
  • 1 sudu teh baking Powder*

Cara2

  1. Campurkan bahan bertanda* dan ayak.
  2. Campukan kuning telur, air dan minyak.pastukan pukul sampai la sebati dan tuko kaler warna putih.aka gebusss gitu..
  3. Lepas tu baru masukkan gula dan pukul lagi dan lagi dan lagi sampai adunan mengembang or naik  skali ganda dari memula tu..
  4. Dah naik skali ganda masukkan sedikit demi sedikit tepung dan baking powder yg dah diayak tu menggunakan spatula or senduk kayu.Spatula la senang sebab nak campur adunan ni secara kaup balik.
Merinque


  • 6 biji telur putih
  • 70 gm gula castor
  • 1 sudu teh cream of tar tar

Cara2

  1. Pukul putih telur sampai berbuih banyakkkk dan nampak ala2 gebu. sgala peralatan kena kering ye..tak mau ada basah.pastu putih telur tu tak bercampur ngan kuning telur.
  2. Bila dah berbuih halus masukkan la gula dan cream of tar tar tu. pukul dgn speed yg laju sampai la adunan ni kental. Maknanya kalo tuang pun tak mau jatuh..
  3. Bila dan kental masukkan 1/3 dulu merinque ni ke dalan adunan kek tadi.Gaul perlahan dengan lemah lembut..sama..guna kaedah kaup balik gitu..sampai la adunan dah sebati mesra.
  4. masukkan lagi baki merinque dan ulangi cara yg sama..kaup balik dengan perlahan dan lemah lembut..
  5. Dah setel bahagikan la  kepada beberape bahagian, ikut bape kaler kowang nak letak.
  6. Bila dah buh kaler letak la kat karamel yg kowang ketepikan tadi...
  7. Cara nak letak kek tu selang seli la macam buat kek marbel...
  8. Memula buh 3 senduk kaler pertama, pastu 3 senduk kaler kedua, pastu 3 senduk kaler ketiga...ulangi step ni sampai la 3/4 adunan.
  9. Pastukan kurangkan jadi dua senduk setiap kaler...pastu 1 senduk je...sampai la adunan habis buh kat loyang tu..



Bakar Kek Kaedah Steam Bath
Panaskan oven 170'c. pastu kate cekgu aku mesti guna 160'c. so dah masuk kek baru aku tukar kan suhu folow cekgu. Kaedah steam bath ni yg buh air dalam loyang lain, loyang kek tu letak dalam loyng ada air then bako.Seeloknya boh air panas terus..Nasihat Kak Ros guna api bawah je (kata cekgu juga)
dan bakor selama 1 jam..


Memang agak payah jugak wat kek ni..tapi sedap..hummmm..walau bagaimanapun bile dah siap masak tu hasil yg pertama aku ni x de lah semarbeless hak kak ros…den akan cuba lagi next time yer…cop2..sebenarnyer aku memang x pernah rasa kek ni, so bagi aku jadi lah kut kek aku..janji aku follow step yg betul.*__^...

So, jgn lupa ye pada sesapa yg nak cuba wat kek ni boleh terus pegi SINI untuk lebih detail lagi..
Ok babai dulu n sampai jumpa lagi…Muuaahhhh…

2 comments:

  1. Muah2...caya la...usha tangga kejayaan dik..untuk pertma kali cuba jadi mcm ni kiwa mar-beles...

    ReplyDelete
  2. tq..tq kak..betul.memang usaha tangga kejayaan..next time kalau buat insyaallah akan lebih marbelss lagi..muahhh

    ReplyDelete