Sebelum pulang, tolongle klik kat iklan tu ye.. million TQ dear..

Friday, 19 October 2012

Roti Gulung Sosej


Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Saje je GD nak tayang roti goreng sosej ni... masa dok tgk2 pesbuk album Ayu Jalinan Rasa
... rasa nak buatlah.. tambahan pulak roti dan sosej pun memang ada...

Miss Gya dan En Hubby pun suka .... makanya akan adalah ulangan lagi selepas ini... meh kita layan resepinya.. walaupun mudah tapi kadangkala x terfikir dek akal nak buat macam ni kan.. melainkan makan roti dgn kaya ataupun yg seangkatan dengannya...

Terima kasih pada ayu dan GD mohon halal share kan kat sini pulak yer....

ROTI GORENG SOSEJ

Sumber Asal : Majalah Rasa
Olahan : Ayu Jalinan Rasa

BAHAN-BAHAN: Font warna biru sukatan GD
4 batang sosej GD wat 8 sebab masatu adik pun ada..
4 keping roti  8 juga
1 biji telur - size kecil sekali (kalau guna telur Gred A @ size L & M, ½ biji pun dah cukup)
4 sudu makan oat x sukat..main tuang je dlm mangkuk
Garam secukup rasa

CARA-CARA:
1. Kukus sosej selama 10 - 15 minit.. (Ayu kukus 15 minit)
2. Sementara menunggu sosej dikukus, pukul rata telur dengan garam.. Ketepikan..
3. Gelek roti hingga nipis dan ketepikan..
4. Setelah sosej masak, ambil sekeping roti yang telah digelek tadi dan letakkan sosej diatasnya dan gulung..
5. Gamkan dengan sedikit sapuan telur dihujung gulungan agar tidak terbuka semasa digoreng..
6. Buat hingga habis semua roti dan sosej tadi..
7. Celupkan ke dalam telur..
8. Golekkan dengan oat sehingga rata..
9. Goreng dengan api sederhana hingga kekuningan..



selamat mencuba....