Sebelum pulang, tolongle klik kat iklan tu ye.. million TQ dear..

Monday, 11 July 2011

Donut Gulung Bersosej...

 Assalamualaikum...

Bertemu lagi...harini x berapa sihat..since smlm dah rasa  lain mcm sgt..sume pun serba x kena..smlm pg lawat kak long kat PPUM..dah beransur baik..Alhamdulillah...moga baik adanya. Balik PPUM dlm keta asyik sakit hidung. Pasang aircond salah x psg lagi salah..panas lah pulak...rupanya nak jadi batuk dan selsema...rasa nak tercabut urat, anak tekak dan segalle bagai yg seangkatan dgnnya bila terbersin...aduhaiii...

Bangun pagi tadi usaha jugak buat puteri ayu cam besa lah...pastu teringat smlm ada beli sosej..nak buat sarapan apa ye pagi ni...hmmm..dlm pada x larat tu buat jugaklah demi en hubby dan anakanda tersinta...
Apa nama kuih ni aku mmg x hingat. malah sampai skrg aku tetap x dpt namanya..so, aku belasah nama Donut Gulung Bersosej..bolehlah tu...

Lepas dibentuk tunggu dia naik..
   Lepas kejut anakanda g mandi, aku pun layan le tpg tuk buat doh.
X buat bnyk sebab takut x jadi..uli dan uli lagi pastu biarkan kejap..
masa biar kan tuh aku p layan gosok baju sekolah anak jap.
siap gosok layan tepung balik....hahh..tu le hasilnya...cam siput je aku tgk..
Siput pun siputlah..x kisah..




lepas 10 minit baru goreng..so, inilah hasilnya..x berapa cantik sgt..sian aku..Jgn kuciwa..sekurang-kurangnya aku mencuba...mmg x pernah buat..pes time jugak..

Ada besar dan ada yg kecik..

Bila time nak mkn baru letak sos dan mayonis..cantik sikit kot bila dah dimakeup kan...hahahah
Hasil tgn gya..deco jer lah..
 Yg ni pulak anakanda punyer version. dia boh sendirik itu mayonis..sesuka hati dia je..x pe yg penting dia mkn jgn dibuang....layan je lah..

Nak resepi..???
Boleh aje..try lah yer..

Donut gulung bersosej (suka ati aku je bagi nama)
  • 2 st mauripan kering
  • 1/2 cwn air suam
  • 2 st gula
  • 1 biji telur
  • Tpg gandum 
  • 2 btg sosej

Cara2
  • Campur mauripan, air suam, telor dan gula. kacau kan sebentar (ngan sudu je).
  • Masuk tepung pastu uli. masuk sikit2 kang terlebih keras lah pulak. 
  • Uli sampai doh lembut pastu biarkan dlm 10 minit.
  • Sosej dibelah 4. pastu bahagi pulak 2. so, sebatang boleh dapat 8 pcs ( jimatkan!! kalau org jual kuih tu x payah guna byk2 sosej)
  • Sapu tpg pada tgn (kalau x kang doh melekat kat tgn) ambil doh pastu gulungkan memanjang.
  • Balut jelah pada sosej tu.
  • Tunggu pulak 10 minit, baru goreng.
  • Time nak mkn boleh bubuh gula ising macam donut biase tu atau bubuh sos dan mayonis mcm aku..

Senang kan..selamat mencuba....muahhh..