Sebelum pulang, tolongle klik kat iklan tu ye.. million TQ dear..

Monday, 22 August 2011

Nasi Kerabu with Ikan Bakar Kuah Percik

Assalamualaikum n selamat menjalani ibadah puasa..

x lama lagi dah nak raya. rasa sedih nak meninggalkan Ramadhan yg pebuh keberkatan ini....

Dah 3 ari mxs bband aku ni rupa hampeh..sakit tul ati aku..bila bukak baik pagi ke, petang ke walau mlm sekalipun mmg hampeh. ni aku try bukak subuh sapie lak..agak hampeh jugak le memula..siap aku nya pc naik bengong jap tadi...aduhhhh...memang kena bersabar tahap gaban tul lah...

Camane puase korang sume..byk ke memborong kat pasar ramadhan setiap petang???..bagi aku tahun ni adalah yg paling bagus diantara tahun2 lain semasa bulan puasa. sebab baru 3 kali aku g jengah pasar ramadhan. selebihnya masakkkkkk.....jimat belanja bebbbb...kat area sini yg aku dah dgr, ada yg meninggal lepas mkn ABC n otak2, lagi bebudak Asnaf siap dlm 10 org keracunan makanan yg mnyebabkan pegawai kesihatan dtg periksa semua premis baik gerai maupun kedai mkn...haduiiii...lagi takut nak beli...

haa...yg nak citer sebenarnya pasal juadah buka pose ptg semlm...nasi kerabu berlauk ikan bakar n sotong goreng tpg. alamak gmbar sotong lupa snap...kalau x nasi pun x snap. inipun sebenarnya nak bagi jiran sebelah. siap boh dlm pinggan sekali kuar dah x de keta. bila masa lah derang ni kuar..sabar jelah.. dari nak bagi en sham tukar en san je yg mkn...hahahah..

camane leh jadi nasi kerabu ye???

Nasi kerabu

Gini, en hubby ada minta suh buat ikan bakar kuah percik versi kg dia dr hari jumahat lagi sebab ada byk nyor kat luar tuh..tapi eku agak mls sket haritu..minta tangguh..pagi sabtu siap perli lagi.."sedap ye ikan bkr semlm"..jiwa kacau tul aku..kemalasan melanda lagi sabtu tu..bukan ape. lori ikan x dtg pastu aku lak mls nak merempit di bawah sinar matahari yg membahang tu...

so, pagi semlm beli ikan kat pasar dan aku x de xcuse nak escape lagi...alang2 buat kuah percik aka tumis (kata en hubby nama org kg dia panggil kuah tu) aku pun buat sekali nasi kerabu versi aku. agk rumit tapi ok lah...







NASI KERABU plus IKAN BAKAR KUAH PERCIK


Bahan2 n cara2nya


1. Nasi aku guna je star brand warna biru sebab sumba (pun org kg en hubby panggil) x de, dah lama x balik kg dan x beli..

2. Sambal kelapa - agak2 lah ye nak buat byk mane. aku wat sikit je..sekor ikan kembong bersaiz rm 12 sekg
  • kelapa goreng tanpa myk mcm nak wat kerisik tu. tapi jgn sampai hitam. kekuningan gitu. dah masak ramas kasi hancur sikit. baru sedap. kalau kasar x sedap.
  • ikan kembong rebus ambil isinya dan tumbuk
  • tumbuk bawang merah, serai dan halia
  • campurkan kesemua bhn dan jgn lupa boh garam, sedikit gula dan pak aji.
3. Sayur aka ulam-ulaman
  • timun, kacang panjang, kubis...tapi selalunya derang buh serai, taugeh..(aku x buh sebab x de. serai pun beli beberapa btg je)..boleh lahh...
4. sambal aka air lada - tumbuk atau blend cili api, garam, gula dan cuka..

5. budu diperahkan limau nipis

6. Ikan bakar n kuah percik (tumis)
  • Ikan dibersihkan mcm biasa dan makeupkan dia ngan garam kunyit pastu bakor.
  • kuah percik pulak
  • masak atas api santan kelapa (aku guna 2 biji)
  • blend atau tumbuk (agak2 lah ye byk mane) bawang merah (aku guna bwg besar), bawang putih, serai dan halia. pastu campur dlm santan yg dimsk tu. kalau ikutkan kuahnya warna putih tapi aku campur cili giling sikit. x mo pun x pe. masak sampai pecah minyak. jgn lupa buh garam dan gula sikit.
  • bila ikan dah msk, bubuh kuah tu atas ikan dan bakar lagi. so kena bakar ikan dlm kuali leper je la. lepas sebelah, sebelah pulak agar kuah tu meresap dlm ikan. masa menghidang tuangkan kuah selebihnya pulak....
Ini gambar lama..aku buh cili byk mau kasi pedas sket...
tu je bebahan nyer...mkn dgn keropok goreng..ada org mkn dgn telur masin atau daging goreng or bakar..lagi sedap buat solok lada...tapi x sempat semlm..lain kali pulak...
sampai jumpa lagi...x sempat nak taip pnjang2...en hubby dah blk msjid dan keje aku pun dah nak mula...kejut anak g sekola...wassallam...muaaahhhhh....