Sebelum pulang, tolongle klik kat iklan tu ye.. million TQ dear..

Friday, 21 September 2012

Acar Jantung Pisang

Salam semua...

Jes nak kongsikan resepi yg sempat menuntut ilmunya dari arwah ibu mertua GD suatu waktu dahulu...Al Fatihah untuk arwah...Allahyarham Fatimah bt Omar yg telah kembali kerahmatullah pada tanggal 5hb Mei 2009... GD sekeluarga amat2 merinduinya...

Arwah Mek....Tok Mek...

Okey... berbalik pada resepi yg nak diceritakan....sebenarnya hero dlm resepi ni ada 2 iaitu jantung pisang dan juga pisang gala/ bunga.. kenal tak???? dalam pisang tu ada banyak biji. makan time muda je... x tahu!!!, ce try tanya en google... heheheh


Ni dia maybe gambar pisang bunga.
tapi x dapat tgk juga bila dah dipotong.
Ambik gambar dari en google
Jantung pisang dr en google juga.
Bila dah masak....

tapi masa masak aritu pisang x de.. jantung sahaja pun boleh campurkan dengan sayuran lain... seperti bendi, timun dan tauge.. (GD x pernah bubuh tauge selama beberapa kali memasak sajian ni)


Resepi : Acar Jantung Pisang Gala

Bila dah dimasak....
Bahan2 (terpulang nak banyak mana ye)

  • 1 biji Jantung pisang
  • 8 biji Pisang gala/bunga
  • 8 biji Kacang bendi
  • 1 biji Timun
  • 1 biji bawang besar
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 2 sdb cili giling/ boh/ blender
  • 2 sdb cuka
  • Santan dari 1 biji kelapa
  • Garam/ gula/ ajinomoto
  • Minyak untuk menumis


Cara2

  1. Pisang dan jantung di rebus terlebih dahulu. jgn sampai msk sangat. kira2 3/4 masak je
  2. Dah sejuk, perah airnya.
  3. Bawang merah, bawang putih dan halia ditumbuk.
  4. Tumiskan bahan yg ditumbuk sampai naik bau. masuk cili dan masak lagi sehingga garing.
  5. Masuk santan, cuka. kacau dulu sekejap. pastu baru bubuh semua sayuran termasuk yg dah direbus tadi.
  6. Perasakan garam, gula dan ajinya.
  7. Dah masak, boleh tutup api dan makan...... hehehehh


Tapi maaf yer.. gambar tu x cukup sayurannya. len kali GD snap yg cukup sifat yer..


Sedapppppp..... ini salah satu lauk kesukaan en hubby... mkn macam tu aje pun sedap katanya...
Cubalah..

Sampai jumpa lagi.....


Jgn le segan2 tinggalkan komen yer...